Historie

Op 11 mei 1979 werd de vereniging officieel opgericht bij notaris T.H. ten Have in Middelstum.
Dhr. Albert Willems uit Ee-West en dhr. Willem van Dam uit Kantens waren hierbij aanwezig.
Jan Hemmes, Wilfred de Bruin en Willy van Dam waren de mensen van het eerste uur. Willy van Dam wist voor de oprichting van de fokvereniging, het verschil niet tussen een zwarte KWPN-er en een Fries paard. In 1977 kocht hij op een woonwagenkamp in Emmen een oud Victoria rijtuig.  Tijdens de restauratie werkzaamheden verscheen over dit rijtuig een artikeltje in de krant en een lezer bood Van Dam een Fries paard aan om in de toekomst aangespannen te kunnen rijden. Toen dit paard op stal stond, werd de aankoop van een stalgenoot overwogen en kwam de bekende ruin Elger er bij.

Van Dam ging op zoek naar andere mensen die het Friese paard een warm hart toedroegen en kwam op deze wijze in contact met Wilfred de Bruin. Zo kwam het idee om een club van Friese paarden op te richten. Wilfred had meer kennis van zaken en bracht Willy van Dam in contact met de heer Huijting, toenmalige secretaris van het KFPS. Hierna werd contact opgenomen met dhr. Hemmes en dit trio, aangevuld met dhr. Huijting belegde in 1978 de eerste vergadering in het familiehotel te Paterswolde.
De eerste fokdag in 1978 was in Vries, er waren toen 11 veulens, 2 entermerries, 8 driejarigen en 14 oudere merries. Daarna is vele jaren de fokdag in Peize geweest bij manege Altena en keerde in 1992 weer terug in Vries